Привіт, друзі. Подорожі завжди пов’язані з мрією. Коли ми збиралися на Шрі-Ланку, такою мрією для нас був міст Рами, що з’єднує через океан Шрі-Ланку та Індію. Європейці і мусульмани називають його Адамів міст. В давні часи по мосту можна було не тільки пройти, але і переправити цілу армію. Ось на цей міст ми і мріяли потрапити. Від цього пункту ми і будували весь свій маршрут по Шрі-Ланці.

Зміст статті

• 6 Поїздка
  • 7 Як дістатися
  • 8 Адамів міст на карті

Міст Адама (Adams Bridge), індійське назва — міст Рами з космосу і з літака видно як блакитна лінія — мілина довжиною 50 км, шириною від півтора до 4 кілометрів, що йде в океан. Глибина цього мосту коливається від метра до 10-12 метрів.

Проблема

З економічного боку, мілина в океані між Індією і Шрі-Ланкою доставляє масу клопоту: кораблям доводиться робити гак в 800 км, а це 30 годин шляху і витрачений даремно паливо.

Здавалося б, є просте рішення — прорити канал і налагодити прибуткове судноплавство. Такі спроби робилися в 1850 році, в 1955 і остання на початку двотисячних, але зустріли потужний протест з боку віруючих людей.

• Мусульмани

Називають це місце міст Адама і вірять, що цей міст піднявся з морської безодні, коли Адам, вигнаний з раю, проходив тут у пошуках Єви. Про те, що земне життя Адама почалася на острові Шрі-Ланка, свідчить слід ступні величезних розмірів на горі Шрипада. Мусульмани і європейці називають гору пік Адама.

Друзі, тепер ми є в Телеграм: наш канал про Європу, наш канал про Азію. Ласкаво просимо)

Цікаво, що обидві назви — міст Адама і пік Адама офіційно з’явилися на картах світу тільки в 1804 році. Їх зафіксував перший інспектор британської Індії Джеймс Реннель. Він проігнорував стародавні назви, зупинившись на тому, що знайоме і зручно у вимові для християн.

• Індуїсти

Називають місце міст Рами і вірять, що це — легендарний міст з епосу Рамаяна, який збудував бог Хануман, щоб привести армію бога Рами і перемогти злого демона Равану, що живе на Шрі-Ланці. А справа рук бога руйнувати не можна.

Історики, геологи, фізики, хіміки, екологи і метеорологи також зацікавлені у вивченні цього природного явища: підводний хребет розділив Індійський океан на неспокійний, штормовий Полкський затока (де утворюються циклони, а вода каламутна і наповнена суспензіями) і м’який Манарська затока з найчистішої, смарагдового кольору, водою, що володіє іншим хімічним складом.

Багаторічні дані, зібрані в тому числі і археологами, свідчать про те, що мілина — не природного походження — вона рукотворна і її поява викликає масу питань. При відсутності будь-якої помітної геологічної активності, морське дно раптом різко піднялася з глибини 12 метрів до 1 метра.

Детальний аналіз структури мосту показав, що невисокий підводний хребет, дійсно, виникла несподівано і являє собою скупчення валунів розміром 1,5 на 2 метри, що складаються з вапняного каменю, піску та коралів.

Валуни лежать на морському піску, товщина якого коливається від трьох до п’яти метрів, а зверху починається твердий грунт.

Хануман

Рятівна гребля

Загадкова мілину є частиною екосистеми. Вчені вважають, що підводний хребет значно пом’якшив дію цунамі в 2004 році. Якби не він, то наслідки катаклізму в Індії були б ще більш страшними.

Містика

Навколо моста Рами розгорнулися неабиякі баталії: економічні інтереси проти інтересів віруючих людей і екологічної безпеки. Справа перейшла на урядовий рівень.

Верховний суд Індії виніс вердикт, що історичних доказів того, що міст побудований богом Рамою немає, а священна книга, хоч і важлива для народу, але доказом не є.

Рама

Була створена будівельна корпорація і почалися роботи по будівництву каналу. Однак почалися масові поломки земснарядів, ламалися зуби ковшів, а несподівано з’явився шторм розметав суду, що займалися будівництвом. Роботи довелося призупинити.

У день народження бога Рами 27 березня 2007 року розпочалась міжнародна кампанія під гаслом «Врятуйте міст Рами» (Save Ram Sethu). Активісти запропонували альтернативне рішення проблеми — прорити канал поруч з селом Мандапа, де міст кінчається. За кілька днів петицію підписали тисячі людей у всьому світі.

Село Мандапа

Адамів міст сьогодні

Кажуть, що до XV століття міст і дорога на ньому була повністю на поверхні, але за останні століття вода в цьому місці піднялася і міст пішов під воду.

Один кінець моста знаходиться В Індії на острові Рамешварам інший на острові Маннар, що належить Шрі-Ланці.

Міст Рами на давній карті Цейлону з атласу Птолемея. Фото: Wilfriedbluhm.de

Зараз по мосту можна пройти частково пішки, частково вплав. Дрібні острівці чергуються з неглибокими провалами. Щоб пройти, потрібно отримати спеціальний дозвіл, причому від двох країн, оскільки межі Індії і Шрі-Ланки знаходиться посеред моря.

9 островів-мілин знаходяться у володінні Шрі-Ланки, 9 у володінні Індії.

Ось в це місце ми і мріяли поїхати. Що хотіли побачити? Не знаємо… щось. Постояти на мосту. Йти пішки в Індії ми не планували.

Шрі-Ланка. Галя в пошуках моста Рами

Розумом я розуміла, що нічого крім мілини ми не побачимо, а фантазія малювала щось подібне до Карлового мосту, який пішов під воду. Його опори видно крізь товщу води, а між древніх каменів в прозорій чистій воді плавають риби. Переконувати мене не мало сенсу.

Складності

Перше, що потрібно врахувати — клімат Шрі-Ланки. Практично до середини, а то і до кінця грудня в цій частині острова йдуть дощі, а в районі острова Маннар все затоплено і до нього не проїхати.

Дізналися ми про це вже в Анурадхапурі за день до поїздки від господаря готелю. Побачивши, що ми засмутилися, він подзвонив у Маннар своєму знайомому поліцейському. З’ясувалося, що, як раз в цей день відкрили проїзд.

Він підказав, як краще добиратися. А ми хотіли не тільки на Адамів міст. Ми плекали надію побувати на могилі Адама і Єви, яка знаходиться в тій же стороні, але з дороги треба було згорнути і дістатися до кладовища невеликий мусульманської села.

Поїздка

Виїхали ми годин в 9 ранку на автобусі, що прямує в північному напрямку. Водій підказав, де вийти, щоб пересісти на автобус, що йде на Маннар. Чим далі на північ ми їхали, тим більше з’являлося в автобусі мусульман.

В цьому автобусі, на який ми пересіли були вже практично всі мусульмани. Було якось незвично і тривожно, хоча помічник водія веселий хлопець з гумором сміявся і жартував з дівчатами, намагався говорити з нами наскільки дозволяв його англійський, складається з кількох слів.

Затоплені двори

В результаті, він швидко навчився кількох руських словами, в тому числі і універсальному «давай!» і висадив нас на пустельній дорозі, махнувши на прощання в потрібному напрямку.

Туди ми і вирушили. В кількох метрах від дороги виявили плакат і зрозуміли, що приїхали, куди треба.

Судячи з цього плакату, до мосту можна приїхати на човні з готелю.

Добиралися ми довго. Повз затоплених селянських будиночків, полів і джунглів. Автобуси на Шрі-Ланці їздять швидко, але часто зупиняються на кожній зупинці, тому середня швидкість приблизно 30 км/год.

Далі належало пройти пішки кілометри 2. По дорозі, хоч вона і пустельна зустріли кілька чоловік, що прямували у готелі, що нас здивувало — місцевість для готелів боляче не підходяща.

Нарешті вийшли до моря. Пустельний берег ліворуч і за маленьким струмком-річечкою рибальське село праворуч. От і все. Кінець шляху. Нас він не влаштував.

Ми перейшли струмок, поцікавилися у рибалок, де міст Рами. Вони непевно махнули рукою і запропонували закупити у них мішками сушених морепродуктів.

Ми подякували і пішли вздовж берега. Час підтискав, скільки йти невідомо, а на зворотній автобус хотілося встигнути. Про те, щоб заїхати в село до могили Адама і Єви не було й мови.

Рибальське село

Ми йшли і йшли вздовж берега. На початку шляху зустріли дивного чоловіка, катившего візок з їжею. Він йшов з нізвідки, незрозуміло навіщо в бік рибальського села, з якої ми вийшли.

Кілька разів нам здавалося, що хтось за нами спостерігає і ховається за піщаними наносами, покриті водоростями і чахлою травою. Думали ввижається — куму тут бути? Але виявилося, що бути-то як раз є кому — морським погранцам, що охороняє берег.

Сушена риба

У якийсь момент перед нами виросли два хлопчика в трусах і з автоматами без приклада (по виду Калашникова), повідомили, що вони нави — морська поліція, а ми заарештовані. Ми довго пояснювали, що хочемо, куди йдемо і малювали на піску карту. Вони нас не розуміли. Нарешті, комунікація здійснилася.

Рибак

Ми побували в їх землянці, дізналися про важкий побут ланкійських прикордонників. Вони напоїли нас водою, сфотографувалися з нами, нам заборонили користуватися фотоапаратами, подзвонили наступним постам і побажали якнайшвидшого повернення, бо вже починався приплив і скоро буде важко йти.

Незабаром з’явилося початок мосту Рами. Там теж стояв прикордонник, але він добре знав, що охороняє. Ми вмовили його на 10 хвилин. Він дозволив пройтися по піщаної обмілини і навіть сфотографував нас.

На мосту Адама

Ось власне і все, а радості у нас було море)))

Всю зворотну дорогу до села майже бігли. Там застали бізнесмена на джипі, закупавшего сушенку. Він докинув нас до автовокзалу, де ми встигли застрибнути в останній вже від’їжджаючий автобус.

Човни в селі

На повороті до мусульманської селі защеміло в шлунку, — захотілося зістрибнути і дістатися до могили Адама і Єви, але розумність перемогла. Вирішили, що повернемося і побуваємо, тим більше, що таких місць, які претендують на могили перших людей, на Шрі-Ланці два.

Як дістатися

З Анурадхапури автобусрм до Маннара.

• Від Маннара автобусом до Таллайманнара. Там пішки або візьміть тук-тук (кілометра півтора). Цей варіант порадив нам один турист, який був там кілька років до нашої поїздки.
  • Наш варіант: Від Маннара автобусом до Таллайманнара. Але до цього села ми не доїхали, кондуктор в автобусі запропонував нам вийти за пару км до неї. Вийшли ми біля вказівника на міст Рами, проїхавши трохи далі по шосе, після села Paaviluppaddaan Kudiyiruppu. Далі йшли до моря 2 км, а потім уздовж моря ще 4 км.

Адамів міст на карті

Ось такі мрії. І вони збуваються. До нових зустрічей на нашому блозі і в подорожах.

З повагою, Алла Сутягіна

Підпишись на оновлення блогу і отримуй свіжі статті на пошту
Завантаження…
Натискаючи кнопку «Підписатися»,ви даєте
згоду на обробку своїх персональних даних

Сподобалася стаття? Поділися з друзями:

Вам також може бути цікаво

Селище Бурштиновий Калінінградській області — чим зайнятися, що подивитися

Рибна село в Калінінграді — що це таке і водиться там рибка

Парк мініатюр в Калінінграді — шедеври російської архітектури в Південному парку